Försommarsalong med musikcafé

Gunvor Härenstam
Mansour Al Mansour
Rune Blidh

Näverburkar, tittskåp, fiolbygge, barnteckningar mm

Bertil Ottertun
Catie Wennborn
Ingrid Åkerfeldt
Kristina Carlstedt
Per Lindberger

Om Tore och Ylva Winther

Tore Winther (1930-2018) växte upp i Runnäs, S Råda.

Han började måla i ungdomen, mest akvareller men har även arbetat med grafik. Kännetecknande för Tores målningar är realism, fantasi och noggrannhet. Han gick kurser hos bl.a. Olle Rönnstad och hos Öjvind Harsem.

Tore arbetade som lärare i matematik, fysik och bild.

Bilden av Tore och dottern Ylva tagen för omkring 3 år sedan.

Ylva Winter bor i Karlstad, arbetar i Sunne och härstammar från Storfors.

Naturens former är ofta med i bruksföremålen i keramik, som ibland är kavlade ibland drejade. Varje föremål är unikt med ett personligt avtryck.  Keramiken speglar dagens kultur genom fantasi, symbolik och nytta.

Om andra målare

Ann Sultán berättar:
Jag har tecknat och målat nästan hela mitt  74-åriga liv. Målar med akvarell, akryl samt väver bildväv som är som att måla med garn. När jag väver utgår jag från en akvarell som jag gör om till vävbart motiv. Väver sedan i en vävram med ull och lingarner.Jag har gått en och annan studiecirkel i teckning, akvarellmålning och vävning. Är i övrigt självlärd.

Under utställningen kommer Ann att väva en bild.

MåndagsMålarna

Anita Ahlgren, Barbro Thulin, Karin Falk, Christina Roman Johansson, Maria Kangas Feltsten och Ingrid Ericksson

Klicka här för mera detaljerade upplysningar om oss som ingår i gruppen.

Måndagsmålarna kom till 1998 men namnet tog vi långt senare  – nämligen 2014 – och just för att vi målade på måndagarna. Vi är en grupp kvinnor i olika åldrar med olika stilar, några är riktiga konstnärer, några av oss målar för att det är rogivande och kul. Allt ifrån akvarell, akryl till collage och målade kakelplattor .Vi har haft flera utställningar och utsmyckningar i Gullspång kommun. Vi målar hemma hos Anita Ahlgren som håller ihop gruppen. Så får vi inte glömma Håkan Ahlgren som ser till att vi får kaffe varje måndag dessutom är han chaufför till de som har svårt att komma dit. Samtidigt som det är roligt att måla tillsammans är det en social bit att träffas och prata och få lite tips och hjälp av varandra.

Vi har deltagit i

Kosläpp i Ölme
Vårsalong, Otterbäcken
Hova galleri
Otterbäckens Vävstuga
Fönster i centrum
Utsmyckningar i Kommunen
M.m.

Om författarna

Gunvor Härenstam började skriva 2013, när livet gav möjlighet till ro. Glädjen i att fritt få använda språket, utan krav på fakta eller pedagogiska ramar är en källa till inspiration.

Gunvor är född 1957 i Värnamo i Småland och har sedan dess bott i Umeå, Linköping, Karlskoga men bor nu i Rudskoga tre mil söder om Kristinehamn. Hennes arbetsplats är Karlskoga folkhögskola.

2016 gav Gunvor ut två böcker, Hjärtat fick tala (familjedrama) och En brokig skara människor (en samling korta noveller). Den senare är illustrerad med foton tagna av hennes son David Härenstam.

”Över en fika i Svea rike”är en novellantologi ”om sådant som skrämmer oss”, utgiven december 2017. Gunvor deltar med novellen ”Frigiven”.

Mansour Al Mansour är författare från Syrien, som kom till Sverige 2011. Bosatt i Kristinehamn. Han har gett ut två romaner i Sverige – ”Fånge nummer 10 000” och ”Vägen till kyrkogården”. Båda har fått svensk bearbetning av Rune Blidh. Mansour har varit politisk fånge i Syrien och suttit fängslad i nio år, och mycket av handlingen i hans romaner bygger på egna erfarenheter.
Rune Blidh är en värmländsk poet och trubadur. Han är uppväxt i Lene, Frykerud och nu bosatt i Kristinehamn. ”Efteråt” är hans åttonde diktsamling och sjunde CD-skiva. Han skriver på både värmländska och riks-svenska. Hans texter är en blandning av humor, satir, ordlekar, nostalgi och vemod.
Om andra deltagare

Catie Wennborn visar några av de tittskåp hon tillverkat.

Catie jobbar som ekonomiassistent på exportföretag och gillar att musicera på olika sätt. Hon är även nybliven ledamot av kulturhus-föreningens styrelse.

Owe Jakobsson, tomtegubben, alias Owe, spelar visor från förr och nu för utställnings- och cafébesökare. Vid vackert väder håller han till under lindarna.

Yvonne Adamson bor i Kvarntorpet strax utanför Otterbäcken där hon också har en utställnings för sina fototavlor och kort..

Hon hittar oftast sina motiv i naturen. Fåglar är för henne ett kärt fotomotiv. Många av hennes tavlor föreställer närbilder och några är behandlade i Photoshop. Fotointresset tog fart för ungefär nio år sedan då hon köpte sin kamera. Hon har tagit fram en serie fototavlor med naturbilder för äldreboenden.