Kristinehamns Dragspelsklubb samt orgelinvigning

24 juli 2021

och orgelinvigning

Kristinehamns Dragspelsklubb

I slutet av 1960-talet började dragspelsfolket arbetet med att bilda dragspelsklubbar runt om i landet.
Den 17:de oktober 1970 återfanns i Nya Kristinehamns-Posten  en liten notis där ortens dragspelare kallades till ABF:s lokaler på Västerlånggatan den 20:de samma månad för ett dryfta möjligheten och undersöka om intresse fanns för bildandet av en dragspelsklubb.
De sju som mötte upp var  Arne Kihlman, Ove Olson, Rolf Berglund, Uno Skoglund, Leif Björk, Hans Peter Söderberg och Elof Göransson. Det beslutades att träffas en kväll i veckan för att på försök öva samspel, dricka en kopp kaffe, skapa gemenskap och trivsel och ha kul tillsammans.
Var och en lovade värva fler spelare så att det skulle bli en så pass stor grupp som så småningom skulle bli Kristinehamns Dragspelsklubb. Ove Olson åtog sej att finna lämplig lokal för träffarna. Han lyckades få hyra Driftvärnsgården, och där träffades man på’ torsdagarna, hyran var billig och i början salades det till den samt till kaffe och bröd. Det kostade ca. 2 kr/tillfälle och det ’var det värt.
Så började det, och nu har klubben i mer än ett halvt sekel glatt mängder av åhörare med sin musik i Kristinehamn, Södra Råda och runt om i sydöstra Värmland.

Mera om  klubben finns att läsa här

-x-x-x-x-x

Invigning av ett harmonium

från Wikström & Nord i Kristinehamn

När Kristinehamns dragspelsklubb nu debuterar i Södra Råda Kulturhus får man sällskap av en annan Kristinehamns-produkt, nämligen en fin orgel från Wikström & Nord.
Det är nämligen så att  Paul Johansson från By (i S Råda) 20 november 1943 köpte en orgel från A.-B. Wikström & Nord  (modell 31A) till sin hustru Anna-Lisa. Orgeln inklusive stol kostade  då kr 450:-.  I dagens penningvärde motsvarar det  kr 9 900:-.
29 maj kom ett mail från Anna-Lisas och Pauls son Tom Sundström som bland annat skrev:
”Eftersom mina Fosterföräldrar (Anna-Lisa o Paul Johansson)  var medlemmar i Missionsförsamlingen, så tyckte vi att platsen för orgelns framtid vore bra, ingår även orgelstol. Den kostar ingenting, mer än hämtning från Runnäs.”
Det där med hämtning visade sig inte vara gjort i en handvändning. Orgeln är nämligen väldigt tung för att vara en tramporgel (eller harmonium som man ibland säger).
Men 24 juli ska orgeln vara på plats, och preliminärt kommer den att invigas med bl a en sång av ”Lundgren med lådan” –  Carl Andersson Lundgren som var född i Karlskoga 1836 och som byggde sig ett hus i Kristinehamn där han avled 1891. Han var skräddare och sångarevangelist i Svenska Missionsförbundet.

-x-x-x-x-