Clara Schumann 200 år – Linköpings Pianotrio

15 juni 2019

1819 föddes Clara Josephine Wieck, idag mera känd under namnet Clara Schumann. Hon var en av sin tids mest framstående pianister och spelade lika utmärkt verk av Wolfgang Amadeus Mozart, Johann Sebastian Bach, Ludwig van Beethoven som av Felix Mendelssohn, Frédéric Chopin och Johannes Brahms, men var mest berömd för tolkningar av maken Robert Schumanns tonstycken.

Men Clara Schumann var också tonsättare, och vid konserten 15 juni får vi bland annat höra några av hennes verk tolkade av Linköpings pianotrio som bildades 2018. Vi får också höra kompositioner av de svenska tonsättarna Laura Netzell (1830 – 1927) och Knut Håkansson (1887 – 1929), Cavatina av den tysk-schweiziske tonsättare Joachim Raff och Franz Schuberts pianotrio nr 2.

Linköpings Pianotrio består av

Solveig Andersson, violin

Född i Säffle.
Började som klarinettist och studerade bl a i Danmark för den legendariske klarinettisten och dirigenten professor Ib Eriksson. Bytte sedan till att spela violin bl a för professor Josef Grünfarb på Musikhögskolan i Stockholm och på Nordiskt Musikkonservatorium i Österskär för Varoujan Kodjian som var elev 5 år hos Jascha Heifetz.

Solveig har bl a varit konsertmästare i Hovkapellet Kungliga Operan i Stockholm, jobbat i Malmö Symfoniorkester och varit solist i många år med Jacob Moscovicz som pianist. De bägge har tillsammans haft flera framträdanden i S Råda Kulturhus.

Ann-Sophie Hållén, piano

Född i Enköping.
Har bland annat studerat på musikhögskolan Ingesund i Arvika för Torunn Fyhn från Bergen i Norge och Gunnar Ahlmark som var elev till Sveriges mest kända pianist på sin tid, professor och konsertpianisten Greta Eriksson. Anne-Sophie har även studerat för Radoslav Kvapil, Hans Leygraf och Valentina Kamenikova som var elev till Heinrich Neuhaus som var professor vid konservatoriet i Moskva åren 1922 – 1964.

Gunnar Nordell, cello

Född i Uppsala.
Gunnar studerade bl a vid Sveriges Radios Musikskola på Edsbergs slott för den legendariske solocellisten Erling Blöndal Bengtsson som var elev och assistent till den store rysk-amerikanske solocellisten Grego Platigorsky. Erling kom att verka som professor i Köpenhamn och har fått äran att stå staty utanför Rejkaviks nya stora konserthus.

Både Solveigs violin och Gunnars cello är byggda av Peter Westerlund i Norberg 2006.