”Marie goes Piaf” – Edith Piaf tolkad av Marie Arturén

30 juli 2016

Édith_Piaf_914-6440Edith Piaf Édith Piaf 1915 1963 var en fransk sångerska.  Hon är allmänt ansedd som Frankrikes största populärmusikartist. Piaf var arvtagerska till en stark tradition av parisisk chanson (visa och sång) och även en av de sångare som var med och skapade en ny parisisk musiktradition av mer internationell och exportvänlig karaktär.
Piafs dramatiska tolkning av de texter hon sjöng och hennes speciella röst stämde väl med hennes egna komplicerade livsförhållanden med sprit- och drogproblem. Hon fick stora framgångar bland annat med sånger som La vie en rose (1946; egen text), Milord (1959) och Non, je ne regrette rien (1960).
Marie ArturénMarie Arturén,sång och Göran Åhlfeldt, piano.
Berättelsen om Edith Piafs liv med sång och musik.
Marie  var sångerska i dansbandet Drifters åren 19891996.
Hon har haft framgångar på svensktoppen, medverkat i olika caféprogram, Bingo-Lotto, festivaler och radioprogram.
Marie arbetar sedan 1996 som frilanssångerska med skilda slag av evenemang med bred repertoar. Började att sjunga jazz vilket lett till nya skivinspelningar, spelningar på klubbar och festivaler såväl i Sverige som utomlands.
Göran Åhlfeldt är en musikant med pianofingrar. Han har bl a jobbat med kändisar som Sven-Bertil Taube, Charlotte Perrelli och Christer Björkman och i flera år haft samarbete med Marie.