Förtrollande kväll med skådespelaren Magnus Krepper och orkester

3 augusti 2019

Magnus Krepper

Magnus Krepper började att trolla vid 12 års ålder och fortsatte med detta under några år. 1987-1990 utbildade han sig på Balettakademin i Göteborg eftersom han ville lära sig något om konsten att röra sig. Därefter verkade han några år som frilansande dansare, bl.a. vid Stora Teatern i samma stad samt som clown. Krepper ville dock utveckla sig ytterligare och utexaminerades från Teaterhögskolan i Stockholm 1998 och blev därefter engagerad vid Dramaten. Sina färdigheter som trollkarl fick han utnyttja i TV:s adventskalender 1998 När karusellerna sover

Magnus Krepper har också en musikalisk ådra, och den visar han som sångare ackompanjerad av en orkester bestående av  fem unga musiker:

Leo Krepper – gitarr – började redan som 7-åring spela blues och skriva poplåtar. Under åren har han utvecklat en stort intresse för komposition och  i mars 2019 uppfördes  vid hans examenskonsert på Kungliga Musikhögskolan flera av hans verk. Leos musik är inspirerad av nutida filmmusik, t ex Nicholas Hooper (Inception/Harry Potter).

Till vänster en bild från examens-konserten

Manne Skafvenstedt – piano/dragspel –

studerar jazz vid Kungl Musikhögskolan.

Trots sin ringa ålder har Manne hunnit bilda sig stor erfarenhet med bred repertoar och gedigen genrekännedom som sträcker sig från 20-talets stridepiano till moderna pophits.

Han har studerat på yrkesmusikerlinjen på Södra Latin med inrikting på jazz och var sommaren 2013 sommarmusiker på konserthuset med sin jazztriogrupp.

Han har studerat jazz vid Kungl Musikhögskolan.

Här några toner från med Ellas kapell 2017 och från Falu jazzklubb i mars 2019.

Malte Bergman Byström – bas – gav i mars 2019 sin examenskonsert i jazz vid Kungl Musikhögskolan. Med sitt självständiga arbete ville Malte skapa plattform för alla sina olika musikaliska inspirationskällor och med det i åtanke skrev han låtar som framfördes tillsammans med några av hans favoritmusiker.

Axel Nilsson – trummor – är född och uppvuxen i Ängelholm och har spelat trummor sedan 3 års ålder. Flyttade till Stockholm för att studera vid yrkesmusikerlinjen på Södra Latin, sedan vidare på afro-linjen vid Betel folkhögskola och nu studerar nu jazz på Kungliga Musikhögskolan.

Han spelar allt från föreställningar, musikaler till rock, pop, soul och jazz i olika konstellationer och trivs bäst när han får hålla en musikalisk bredd.

Björn Atle Anfinsen – trumpet –började spela trumpet  på Kulturskolan i Gävle redan som sexåring. Sedan dess har han medverkat i en rad olika band, bland andra GUBB (Gävleborgs Ungsdoms Big Band), Anfinsen kvartett och PBO (Pretty Big Orchestra). 2012 tilldelades den då sextonårige Björn Atle Gävle kommuns Ungdomsmusikstipendium. 2014 år belönades han med Laila och Charles Gavatins stiftelses pris för bästa solist.Han avslutade sina studier vid Vasaskolan i Gävle 2015 och fortsatte därefter på musiklinjen vid Lunnevads folkhögskola.  6 mars 2019 höll han sin examenskonsert vid Kungl Musikhögskolan i Stockholm.