Välgörenhetskonsert: Från Bach till Lars Gullin. Mats Ernvik (orgel), Clara Bystrand (sopran), Börje Fahlén (trombon). Fritt inträde, insamling till Läkare Utan Gränser.

18 juli 2015

Clara Bystrand, operasångerska, Budapest WP_20150711_001

Claras farfar kommer från By, Södra Råda, och föräldrarna bor där på somrarna. På tillfälligt besök i S Råda kom hon häromdagen  för att titta på Karl-Erik Erikssons utställning i vårt kulturhus, och eftersom vi saknade sångerska pga sjukdom passade vi på att fråga Clara som omgående tackade ”ja”. Vilken tur!!

Hon är känd från roller som t ex Donna Anna i Don Giovanni på Folkoperan (1995), Pamina i Trollflöjten på Malmö Opera (1997), Antonia i Hoffmanns Äventyr på Göteborgsoperan (1999), Tosca på Värmlands Musikteater (2000) samt på Folkoperan (2003), Liù i Turandot (1999, 2004) på Malmö Opera och som Madame Butterfly på Folkoperan (2011). Senast hon uppträdde i Sverige var 2013 som Första damen i Trollflöjten på Malmöoperan. Clara är bosatt i Budapest, Ungern, där hon sjunger vid Statsoperan.

Mats Ernvik Mats Ernvik (som här spelar i Engelska kyrkan)

har sina rötter i Kristinehamn och har arbetat som folkskollärare och kantor i Linköping, Bjurtjärn, Rudskoga och i Kristinehamn (Södermalmsskolan /Björneborgs kyrka).  Mats har under årens lopp glatt många med sin mångsidiga musikalitet vid orgel och piano men även som körledare, kompositör och arrangör mm.

Börje Fahlén

spelar trombon och har lovat framföra ett stycke vid dagens konsert. Börje är far till Johanna Fahlén som skulle ha sjungit i kväll, men som var tvungen lämna återbud. Vi hoppas få höra henne nästa år i stället, och är glada att få höra Börjes trombon.

Vi törs lova att det blir en njutbar och givande afton. Artisterna uppträder gratis, och vi samlar in pengar till Läkare Utan Gränser.