”Orgelfest i Hjälmkärr”. Lars Kullnes spelar feststämd fransk o svensk orgelmusik.

6 augusti 2016

Lars Kullnes vid orgeln

Lars Kullnes_c_150628Organisten i Amnehärad, Lars Kullnes, ger konsert på Kulturhusets förnämliga digitalorgel.

Efter högre kyrkomusikaliska examina vid Musikhögskolan erhöll Lars Kullnes franskt statsstipendium samt andra stipendier, bl a från musikaliska akademien. Han deltog i masterclasses för bl.a. Enzio Forsblom och Nicholas Danby. Studierna avslutades i Paris med solistdiplom, inspelningar, och konserter bl.a. i Notre-Dame. Sedan 1990 har han innehaft ett flertal tjänster som kyrkomusiker och körledare, bl.a. som organist vid den från talrika inspelningar världsberömda barockorgeln i Skänninge Vårfrukyrka.

Med sina konserter och musikpresentationer vill Lars Kullnes ”öppna dörrar till nya musikvärldar, till musiken och kompositörerna”. Han har bakom sig konsertresor med stora klassiska orgelverk och lunchkonserter med egna lättillgängliga arrangemang av orkestermusik, jazz och populärmusik…ja, orgelns möjligheter rymmer allt!

(citat fr recensioner)

”Inga tekniska begränsningar, jag var helt absorberad av musiken…” (Prof. Nicholas Danby)
”Tangenternas och pedalernas häxmästare – imponerande uppvisning –
vad har själen mer att begära…?