Ett musikaliskt vykort från Stockholm 1744-1795

17 juli 2022

”Ett musikaliskt vykort från Stockholm 1744-1795”
Sveriges huvudstad Stockholm har under århundradena stått värd för många intressanta och erkända musiker. Det kungliga hovet, kungar och drottningar, adelsfolk m fl. har beskyddat och uppmuntrat dessa musiker, även genom svåra tider av krig, hungersnöd, pest och stränga väderförhållanden. En rik skatt med noter finns bevarad och som berättar om den musik som spelats i Sverige men även i övriga Europa genom åren. Musiken visar också hur tätt Sverige stod förbundet med resten av Europa, både kulturellt och socialt. I det här programmet framförs historisk musik på historiska instrument, musik från Stockholm av tonsättare som Roman, Zellbell och Johnsen.
Detta är fantastisk, unik musik, som sällan eller kanske aldrig tidigare spelats i modern tid!
”Ensemble Zellbell”
Rebecka Karlsson – barockviolin och ledning
Ulf Bjurenhed – barockoboe
Kyoko Nakazawa – barockoboe
Jenny Lierud – barockcelllo
Peter Lönnerberg – cembalo
Ensemble Zellbell är en nybildad barockensemble med fokus i att framföra historisk musik från 1700-talshov runt om Europa. Musiken återfinns i historiska samlingar på olika bibliotek och i olika arkiv. Ensemblen leds av barockviolinisten Rebecka Karlsson och dess medlemmar är välkända musiker på både den svenska och den internationella barockscenen. Under våren 2022 har ensemblen uppträtt både i Stockholm och på Narva slott i Estland.
Konserten genomförs i samarbete med Gullspångs kommun studieförbundet KULTURENS och ensemblen erhåller bidrag från Sven och Dagmar Saléns vetenskaps- och kulturstiftelse.
Foto Kia Hedell
/bilden visar en förstärkt ensemble vid besöket i Estland tidigare i år/