Fransk musik för violin o piano med Solveig Andersson och Jacob Moscovicz

15 juli 2017

Två samspelta musiker som sommaren 2016 bjöd på musik av mestadels svenska tonsättare.
Denna gång framför de musik av Debussy, Fauré m fl franska kompositörer (se program längst ner på sidan), musik som kräver artister som Solveig och Jacob för att komma till sin rätt.

Solveig Andersson

kommer från Säffle. Hon debuterade faktiskt som klarinettist i Hylands hörna , men övergick så småningom till violinspelandet och studerade bl a vid Kungl musikhögskolan i Stockholm, Nordiskt musikkonservatorium, Österskär och Ingesunds folkliga musikskola. Arbetat vid Malmö Symfoni-orkester och Kungliga Hovkapellet där hon under en period var konsertmästare. Hon var lärare vid Säffle musikskola 1976-1978.

I samband med konserten och vissa tider de närmaste veckorna får vi också ta del av Solveigs målningar.

Jacob piamorex Moscovicz

studerade piano vid Musikhögskolor i Polen, Österrike och Italien fortsatte sina studier på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för professor Greta Eriksson. Jacob Moscovicz har framträtt på välrenommerade scener och gjort flera inspelningar för radio, TV och flera skivbolag. Han spelar verk av världens största tonsättare från olika stilar och epoker. Sedan 1989 samarbetar han med polska beskickningar för att utveckla kulturella relationer mellan Polen och Sverige. Han är en viktig främjare av polsk klassisk musik och under Chopins 200-årsfirande i Sverige var hans insatser av stor betydelse.

VID FRÅGOR ang biljetter/bokningar: RING 070-3051127 !