Höstsalong

14 september 2024

Ca 20 utställare med lokal anknytning!
Måleri i olika stilar och teknik – Textilkonst och
textilhantverk av alla slag – Keramik –
Linberedning – Musik – Modellbygge – Två författare på plats –
Konstlotteri – levande musik – Café
Försäljning av äppelmust.
Fri entré.

Nedan något om tidigare  års utställningar i S Råda Kulturhus

2014 (före föreningens formella bildande)  ställde Mats Holmstrand ut sina bilder från S Råda gamla kyrka 1952-2001.

2015 visades Karl-Erik Erikssons ” Kvantmekanik och verklighetens natur” och Zahra Medzetas ”Colorful faces”

2016Mats Holmstrand foton från Svartå hytta

2017 fick vi se målningar av Ingrid ”Faf” Fafnirsbane och Solveig Andersson, textilier av Maj Widell och Mats Holmstrands foton från lumpen på I2-I3. Dessutom öppnades en permanent utställning om Missionshusets historia, sammanställd av Lennart och Anita Ericson.

2018 genomförde vi i juni en ”Försommarsalong”

2019 (i oktober) ägde vår första ”Höstsalong” rum

2020Pandemin förhindrade i stort sett all övrig verksamhet, men vi kunde genomföra en trevlig  ”Höstsalong” med många utställare av målningar, keramik, foton, tittskåp, stickat/virkat och böcker.

2021 deltog vi med en ny Höstsalong i den av kommunen arrangerade konst-
rundan och kunde glädja oss åt stor publik uppslutning.

2022 deltog vi vid invigningen av den återuppbyggda träkyrkan med en utställning bestående av dels reproduktioner av akvareller med motiv av gamla kyrkans väggmålningar,  utförda av Oscar Laurentius Jonsson 1922, dels Mats Holmstrands svartvita foton från verksamheten i och kring gamla kyrkan under åren 1952 fram till branden 2001. Vi visade också en unik film från gamla kyrkans inre gjord av Lennart Åkerlund omkring 1985.

Höstsalongen genomfördes 8-9 oktober som del av “Konst & kultur i Gullspångs kommun”

2023 i oktober anordnades åter en Höstsalong  i samband med ”Konst och Kultur i Gullspångs kommun”.

Och nu är det alltså dags  för  ”Höstsalong” – modell -24 !!
VÄLKOMNA!!